Vijf tips voor een kalmere (werk-)dag; opruimen en minder moeten

Categorie: omgaan met stress

Stress kan vele oorzaken hebben, zoals werkdruk door reorganisaties, ziekte van collega's of pieken in opdrachten. Maar we weten allemaal dat stress ook voor een gedeelte van binnenuit komt. Door dat we veel nadenken, ons zorgen maken, piekeren... Loslaten van deze gedachten is heel Mindful maar kan in de praktijk best lastig zijn. Wat helpt is opruimen! Zowel fysiek (spullen) als psychisch (gedachten) doet een flinke opruimbeurt wonderen. Hieronder 5 tips om mee aan de slag te gaan.

Meer

Minder druk met aandachtsmanagement

Categorie: aandacht en het hier en nu

Ben je snel afgeleid en druk in je hoofd? Heb je het gevoel dat je hoe hard je ook werkt de hoeveelheid werk maar nooit minder wordt? Misschien is aandachtsmanagement dan iets voor jou. Lees onderstaand artikel en laat je inspireren om de (werk)druk eens op een andere manier aan te pakken. 

Meer

Omgaan met stress; oefen tijdens de vakantie!

Categorie: gezondheid en energie

  Last van stress? Of had je daar last van maar is die nu weg omdat je vakantie hebt? Benut deze rustige tijd om ook in drukke tijden stress tegen te gaan. Hoe doe je dat? Lees hier verder.

Meer

Hoe goed slaap jij? Tips voor een goede nachtrust

Categorie: gezondheid en energie

Goed slapen is belangrijk om je goed te voelen en om goed te functioneren. Een nachtje slecht slapen is niet erg, je herstelt daar automatisch de volgende nacht van door dieper te slapen. Lastig wordt het als het slechte slapen langere tijd aanhoudt. Herken jij je in dat laatste? In dit blog beschrijf ik wat je kunt doen en juist moet laten zodat je weer beter gaat slapen. De adviezen die ik je hierin geef zijn allemaal gebaseerd op een training die ik hierover heb gevolgd en onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek. Als je deze adviezen opvolgt is de kans heel groot dat je weer beter gaat slapen! En lukt het niet alleen, neem dan even contact op! Ik help je graag!  

Meer

Hoe voorkom je een burn-out?

Categorie: gezondheid en energie

Regelmatig wordt me gevraagd wat de signalen zijn van een dreigende burn-out. Wanneer zit je in de gevarenzone?

Meer

Hoe is het eigenlijk met mij?

Categorie: gezondheid en energie

Afgelopen week heerlijk uitgewaaid op Texel. Tijd om bij te komen, na te denken, helemaal niet te denken, gewoon te wandelen en te genieten… Toch miste ik aan het eind van de week mijn dagelijkse meditatiemoment.

Meer

Weet jij wel hoe goed je bent?

Categorie: gezondheid en energie

Veerkracht heb je nodig als je te maken hebt met tegenslag, zoals bijvoorbeeld ontslag. Een belangrijke factor bij veerkracht is de mate van optimisme waarmee je je tegen de gevolgen van dat ontslag aankijkt.  Nou is niet iedereen van nature optimistisch, maar ook diegenen met een zonnige natuur kunnen wel eens somber worden van tegenslag. De Amerikaanse psycholoog Susanne Segerstrom heeft tijdens haar onderzoek naar optimisme ontdekt dat een optimistische levensvisie slechts voor 25% genetisch wordt bepaald en dat 75 % dus beïnvloedbaar is. De steeds populairder wordende positieve psychologie richt zich onder andere op hoe je optimisme kunt versterken en heeft daar ook oefeningen voor ontwikkeld. Hoopgevende geluiden dus.  Maar hoe kun je dat als individu naar je eigen situatie vertalen of met andere woorden; hoe versterk je eigen optimisme? 

Meer

Durf jij aandacht te hebben voor verdriet? En neem je er je tijd voor?

Categorie: aandacht en het hier en nu

Mindfulness is aandacht hebben voor wat er is. Dus schrijf ik veel over de mooie kleine dingen van het leven die het waard zijn om aandacht aan te schenken.  Maar wat als er een gebeurtenis plaatsvindt die niet mooi is maar juist akelig, heftig of verdrietig?

Meer

Denk minder, voel je beter!

Categorie: omgaan met stress

We kennen het allemaal wel, dat rotgevoel. Boosheid, gefrustratie, gekwetstheid. Als wezens met een hart en ziel hebben we daar nu eenmaal soms mee te maken. Het gaat meestal weer voorbij. Als het je dwarszit helpt het soms om een Mindfulnessoefening te doen om tot rust te komen, los te laten, te laten gaan… Maar niet altijd!

Meer

Hoge werkdruk? Neem pauze!

Categorie: gezondheid en energie

  In mijn werk ben ik altijd weer op zoek naar nieuwe wijsheden. Naar lessen vanuit de Mindfulness, inzichten om te delen met cliënten en cursisten, ontwikkelingen om te onderzoeken en uit te werken tot nieuwe  workshops of te verwerken in coachingssessies... En omdat ik niet alleen professional maar allereerst mens ben kom ik op mijn eigen pad ook van alles tegen om te onderzoeken en van te leren.

Meer

Wat je kunt leren van tomatensaus?

Categorie: aandacht en het hier en nu

Vanwege mijn volle agenda stond ik om 1 uur s’middags tomatensaus te maken. Nu klinkt dat misschien alsof ik tijd heb om midden op de dag heerlijk in de keuken te staan, maar het was eigenlijk het enige moment die dag dat ik even vrij was. Dus alvast aan de slag met het avondeten. Pasta met zelfgemaakte tomatensaus met verse groentes en kruiden.

Meer

Goed ademhalen helpt om af te vallen

Categorie: gezondheid en energie

Mindful eten is eten met aandacht. Bewust eten, aandacht voor wát je eet, waar het vandaan komt en wat het doet met je lichaam. Is dat in balans dan zul je ook een gezond gewicht hebben. Als je in het verleden overgewicht hebt ontwikkeld is het soms nodig om nog een extra stap te zetten om af te vallen.  Wat kan ademhaling hierbij betekenen?

Meer

Meditatie voor mensen die niet stil kunnen zitten

Categorie: aandacht en het hier en nu

Ze zeggen wel eens dat schoenmakers zelf lopen op schoenen met gaten erin... Deze Mindfulness coach merkt aan zichzelf dat ze steeds meer gehaast voelt in deze drukke tijd. Een mooi moment om weer eens een nieuwe oefening uit te proberen. Alles wat ik in mijn werk toepas maak ik me altijd eerst zelf eigen. De beroemde monnik en Mindfulness leraar Tikh Nath Hanh heeft een mooie loopmeditatie-oefening die ik nog nooit heb gedaan. Die lijkt mij voor nu heel geschikt.     Nu vind ik Mindfulness vooral leuk als het lekker praktisch toepasbaar is, dus ik begin gewoon thuis, op mijn pantoffels; lopen van de keuken naar de kamer en terug.  

Meer

Vastgegroeid aan je mobieltje? (en de rest?)

Categorie: aandacht en het hier en nu

Gisteravond heb ik een interessante presentatie bijgewoond van Vincent Ariëns, de oprichter van Seats2Meet. Volgens hem hebben we na de agrarische samenleving en de industriële samenleving nu het stadium van de data society bereikt, ofwel de society 3.0. We leven steeds meer in een digitale wereld, die ons niet alleen allerlei informatie levert maar ons vooral een platform biedt om elkaar te ontmoeten. Geweldig. Wat een mogelijkheden, wat een kansen....! Het enige is dat het allemaal zoveel tijd kost.

Meer